martes, 1 de abril de 2014

Perquè no has de deixar plorar al teu infant

Just quan va néixer el meu primer fill va ser quan realment vaig ésser conscient que jo també acabava de néixer com a mare i l'experiència va ser realment gratificant però també intensament autoqüestionada… supòs que les mares som així…
     Però el meu petitó va pagar “la novatada” com sovint podem sentir, d’aquí i d’allà… Si, ho confés, el meu primer fill és el meu primer gran mestre en l’aventura de ser mare.
     Per ell escric aquest article, perquè tantes altres mares ho puguin llegir i tenguin una petita base per no caure en les mateixes errades que jo vaig fer…. Si, el cor ja me deia que m’ equivocava, però com que en algun moment de la nostra vida, sense saber com, deixam d’escoltar el cor, després passa el que passa…
     El cas és que aparentment, jo estava molt segura que volia respectar el meu fill, però en la pràctica, em deixava guiar per la meva mare, per la meva germana, per les seves bones intencions, però torn repetir, que a una mare, l’ha de guiar el cor…
    Quan el meu petit plorava, moltes vegades havia d’escoltar,NO PASSA RES PERQUÈ PLORI UNA ESTONA… JA LI TORNES “ENXUFAR” LA TETA…UF! AIXÍ NO T’HO LLEVARÀS DE DAMUNT… JA EL TORNES TENIR EN BRAÇOS… i així moltes altres coses, que per desconeixement, pensaven que em farien bé…
     Avui tenc clara una cosa: NO DEIXEU PLORAR ELS VOSTRES FILLS!!
Ara no som jo per caparrudesa qui fa aquesta sentència; sinò que, després de molt llegir sobre el tema, he trobat aquests estudis…He, he, com que no ho dic jo segur que ho creureu més…
     Després de moltes recomanacions de posar-li el Baby Einstein, posar-li música de Mozart i jo que sé quantes parrafades més, avui us duc la millor eina per estimular el desenvolupament harmoniós del vostre infant. La millor eina per garantir  una educació sense obstacles, una ajuda per aprendre millor i de manera més segura. Teniu el vostre nadó en braços, acaronau-lo i en la mesura del que us sigui possible, no el deixeu plorant tot sol… i perquè? Perquè com molt bé explica Rosa Jové al seu llibre TODO ES POSIBLE, els nadons tenen 3 característiques que fan ultranecessari que ens ocupem d’ells.
     En primer lloc són èssers ALTRICIALS: Això suposa que per a la seva supervivència ens necessiten a nosaltres ( les mares en primer lloc). Si en lloc de ser mare d’un nadó, ho fossim d’un peix o d’ una tortuga, ens aniriem tranquil.lament a fer un cafetet, però com que no va per aquí la cosa...  el nadó moriria perquè no trobaria la cura, alimentació i protecció que li pot oferir la mare… Els primers mesos de vida són com si fos una continuació de la gestació. Per això és important que es produeixi una alimentació a demanda; com la que tenia abans de néixer, contacte continuat i engronçades. Això és determinant per a un correcte desenvolupament.
     El Cervell humá és com una estora i és més desenvolupat com més atapeïda de fils estigui; per fer una comparació, com menys llum deixi passar l’estora (si l’agafam i intentam mirar a través d’ella) més connexions ha pogut elaborar la persona i més desenvolupat está el seu cervell. Que sapigueu que aquests fils de l’estora estaran més fermament teixits com més atès estigui el vostre nadó…
     Els vostres fills han de saber que són valuosos, perquè si els fem esperar pensant: que s’aguanti!, que plori, no li passa res… està clar que creixerà amb una baixa autoestima i amb inseguretat perquè pensara: no som valuós,no val la pena cuidar-me, no mereix ésser estimat ni cuidat.

     En segon lloc els nadons són éssers EMOCIONALS:  això implica que no poden enraonar com ho fem nosaltres i es regeixen pels seus intensos estats d’emoció.
Quan un nadó no se sent atès, activa el mecanisme, que de manera molt sabia, li ha oferit la natura, és a dir el plor. El plor, produeix una situació d’estrés que, si dura molta estona, col.lapsa el seu cervell. Si l’estrés no es frena, es “dispara” el Cortisol (és una hormona de l’estrés). El Cortisol “mata” neurones. Per això no és bo estar estressat es tengui l’edat que es tengui.
     Si deixam un infant plorar o no l’atenem, tendrem un nin/a i després un adult amb connexions neuronals pobres i les que si que es puguin grabar, seran les d’inseguretat, por, baixa autoestima…

     En tercer lloc i no menys important, s’ha de dir que els nadons són: SENSORIALS, MOTORS I SOCIALS.
     El fet de ser sensorials implica que descobreixen el món gràcies als seus sentits i com ja se sap, el sentit del tacte és el primer que es desenvolupa, però si no el toquen i l’abraçen…el seu tacte és pobrament desenvolupat…
     Tampoc podem pensar que estarà sempre calladet/a al cotxet, perquè necessita moure`s per desenvolupar el seu cos en relació amb el món… Així és que si plora perquè està cansat de cotxet... Ja ho sabeu…
     Quan diem que el nadó és un ser SOCIAL, implica que per connectar amb el món interior i el món exterior, necessita de les altres persones, perquè són el seu primer mirall, per això caldria oferir-los un bon mirall, no trobau?

     Realment, aquestes són quatres pinzellades per començar a entendre que si passa res si deixam plorar un nadó… Ara ja tenim alguns arguments per contestar a la veinada quan ens digui que ella deixava plorar el seu fill i li ha sortit molt sanet… Tant de bo jo els hagués tengut en el seu moment. Crec que això de ser mare és una tasca intensa i crec que mereixem estar ben informades, així és que , mamàs LLEGIU! Segur que la Humanitat ho agraïrà…

                        Felanitx, Novembre de 2013
Autora: Maria Jiménez

BIBLIOGRAFIA

     JOVÉ,R. TODO ES POSIBLE. BCN 2013.


No hay comentarios:

Publicar un comentario